چگونه چکیده بنویسیم

18 شهریور 1397 | 17:39

چگونه چکیده بنویسیم

چگونه چکیده بنویسیم

 

 

چکیده

از آنجایی که پایگاه های آنلاین یه طور معمول فقط چکیده مطالب را ارائه میدهند، نوشتن یک چکیده کامل ولی مختصر از کار شما برای جلب توجه خوانندگان احنمالی برای دریافت یک کپی از کار شما کاری ضروری میباشد

در این مطلب به نحوه ی نوشتن یک چکیده خوب برای هر دو نوع مقالات ژورنالی و کنفرانسی میپردازیم

نویسندگان مقالات بایدیک چک لیست که شامل : انگیزه، بیان مشکل، رویکرد، نتیجه و بحث ها است را دنبال کند. پیروی از این چک لیست احتمال وقت گذاشتن توسط افراد و مطالعه مقاله شما را ، به حد قابل توجهی افزایش میدهد

 

معرفی

حال آنکه استفاده از پایگاه های آنلاین انتشارات شایع و مرسوم شده است نوشتن یک چکیده عالی مهمتر از یک دهه پیش شده است. چکیده ها همیشه مسئولیت فروش محصول شما را بر عهده داشتند ولی حال، صرفا به جای اینکه خواننده را متقاعد کند تا ادامه مقاله را نیز بخواند، یک چکیده باید خواننده را متقاعد کند تا از جای خود برخواسته و با مراجعه به نزدیکترین کتابخانه به جستجوی مقاله شما بپردازد.

 

چک لیست: اجزای یک چکیده

علیرغم این حقیقت که چکیده مختصر و کوتاه میباشد باید همانقدر که مقاله چند صفحه ای پیوسته ان مطلب ارائه میکند کار کند

در یک مقاله معماری کامپیوتر این بدین معنی است که باید شامل اکثر بخش های ذکر شده در زیر باشد. هر بخش معمولا از یک جمله تشکیل میشود ولی جا برای خلاقیت وجود دارد. در موارد خاص ممکن است بعضی قسمت ها با هم ادغام شوند یا در بین باقی جملات تقسیم شوند

توصیه میشود از مراحل زیر برای نوشتن چکیده بعدی خود استفاده کنید

 

1. انگیزه:

چرا ما به مشکل و راه حل های آن اهمیت میدهیم؟ اگر قضیه جالب نباشد بهتر است ابتدا اندکی انگیزه در خود ایجاد کنیم اما اگر کار شما یک پیشرفت افزایشی در یک مشکل که به طور یقین مهم تلقی میشود، پس احتمالا بهتر است که بیان مسئله در اولویت قرار گیرند تا مشخص شود شما در کدام قسمت از مسئله بزرگتر مشغول به کار خواهید شد

این بخش باید شامل اهمیت کار شما، دشواری محیط و تاثیر آن در صورت موفقیت شما باشد

2.بیان مسئله:

سعی بر حل چه مسائلی دارید؟ حیطه ی درسی تحقیق شما چیست؟ سعی کنید از اصطلاحات زیاد استفاده نکنید. در بعضی از موارد قرار دادن بیان مسئله قبل از انگیزه ایرادی ندارد ولی معمولا وقتی جواب میدهد که خوانندگان اهمیت مسئله را بدانند

3.رویکرد:

چه کاری برای حل این مشکل یا پیشرفت کردن در آن انجام دادید؟ آیا از شبیه سازی، مدل های تحلیلی، نمونه های اولیه و یا از تحلیل داده های محیطی برای محصول اصلی استفاده کردید؟ وسعت تحقیقات شما در چه حد بوده است؟(آیا با یک نرمافزار کار کردید یا با صد نرم افزار در زبان های مختلف برنامه نویسی؟) چه متغیر های مهمی را ثبت، رد،یا انازه گیری کردید؟

4.نتایج:

نتیجه چیست؟ معمولا اکثر مقالات خوب معماری کامپیوتر به این نتیجه میرسند که چیزی بسیار سریعتر، ارزانتر، کوچکتر، و در حالت کلی بهتر از بقیه چیز ها است. کمی از نتایج را ارائه دهید، البته به صورت عددی. از ابهامات، نتایج صوری همچون "خیلی"،"اندک"و "قابل توجه" خودداری نمایید. اگر مجبور به استفاده از ابهامات هستید، وقتی آزاد به این کار هستید که بتوانید در مورد بهبود سفارشات توضیح دهیددر ای بین این تنش وجود دارد که شما نباید نتایج عددی را که به راحتی اشتباه تفسیر میشنود را ارائه دهید ولی از طرفی شما جا برای همه ی هشدار ها ندارید

5.نتیجه گیری:

پیامد های جواب شما چیست؟ آیا تغییری در دنیا ایجاد خواهد کرد؟ آیا یک پیروزی باشکوه برای شما خواهد بود؟ یا فقط به عنوان یک علامت راهنمایی که نشان میدهد این مسیر به بطالت وقت میگزرد به کار میرود. آیا نتایج شما کلی میباشد؟ آیا پتانسیل اشتراک گذاری عمومی را دارد؟ و یا اینکه مختص یک مطالعه بخصوص میباشد؟

 

 

 

دیگر ملاحظات

یک چکیده باید کااملا خودمختار و پوششی توضیحی برای مقاله باشد. چکیده نمیتواند باعث شود خواننده با گشتن دنبال توضیح اینکه اطلاعات مبهم چه مفهومی میتوانند داشته باشند سردرگم بشودو باید خودمحور باشد. برای بهتر شدن باید نکات زیر را در نظر گرفت:

--محدودیت کلمات را رد نکند. اگر چکیده شما زیادی طولانی بشود، یا رد خواهد شد یا فردی با حذف کردن کلماتی از آن آنرا کوتاه خواهد کرد. اهداف شما با کوتاه کردن چکیده به دست خود شما بهتر به دست می آید تا اینکه فرد دیگری که قصد او فقط و فقط کوتاه کردن چکیده شما صرف نظر از هدف آن است چکیده شما را مورد بررسی دوباره قرار دهد. محدودیت کلمات برای یک چکیده مابین 150 تا 200 کلمه میباشد

--هرگونه ممنوعیت یا محدودیت کلی در نتایج باید بیان شود، اگر فقط از کلمات دو وجهی مانند "میتواند" ،"میتوانست" ،"ممکن است" و "به نظر میرسد" اسنتفاده شود

--به چندین عبارات جستجو و کلمات کلیدی که خوانندگان با استفاده از آنها ممکن است دنبال مقاله شما بگردند فکر کنید. مطمئن شوید که عین عبارات در چکیده شما ذکر میشود تا در ابتدای لیست نتایج جستجو ظاهر شوند

--اکثر مواقع حوزه تحقیقاتی توسط انتشارات که مقاله قرار است در آن چاپ بشود مشخص میشود(برای مثال مقالات مجله IEEE computer عموما در مورد تکنولوژی کامپیوتری هستند). اما اگر مقاله شما در حوزه ای نامتعارف باشد، اطمینان حاصل کنید که بیان مسئله شامل دامنه و حوزه موضوعی قابل ارجاعی باشد

--برخی از انتشارات از شما درخواست کلمات کلیدی میکنند و این کار آنها دو هدف دارد.از آنها برای سهولت در جستجو توسط کلمات کلیدی استفاده میشد، که در حال حاضر به خاطر استفاده از جستجوی چکیده آنلاین از اهمیت آنها به شدت کاسته شده است. با این حال، از آنها برای تعیین مقالات برای ارسال به به کمیته های بررسی یا ویراستاران استفاده میشود، که میتواند به شدت برای سرنوشت شما مهم باشد. پس اطمینان حاصل نمایید تا کلمات کلیدی انتخابی شما برای  مقاله شما یک بخش بررسی مشخص و واضح تعیین کند.(برای مثال اگر لیستی از موضوعات کنفرانسی وجود دارد، از حیطه موضوع انتخابی خود به عنوان یک کلمه کلیدی استفاده نمایید )

 

 

نتیجه:

نوشتن یک چکیده موثر کاری بسیار سخت است، ولی با افزایش تاثیر خود بر دنیا توسط مطالعه خواننده های مقاله شما، دین خود را به شما ادا خواهد کرد. مطمئن شوید که تمام جزئیات یک چکیده خوب در چکیده ی بعدی که خواهید نوشت وجود داشته باشند

  • اشتراک گذاری در